середа, 19 березня 2014 р.

Колізей (шосте нове чудо світу) - найбільший амфітеатр Стародавнього Риму , один з найвідоміших давньоримських пам'яток і одне з найбільш примітних споруд у світі.Колізей знаходиться в місті Римі, в улоговині між Еськвілінськом , Палатинским і Целіевскім пагорбами , на тому місці , де колись був ставок , що відносився до Золотого Дому Нерона.Спочатку Колізей називався амфітеатр Флавіїв , тому як він був колективним спорудою імператорів династії Флавіїв . Нинішню назву театру ( лат. Colosseum , Colosaeus , італ .Colloseo ) утвердилося за ним починаючи з VIII століття , і сталося або від колосальності його розміру , або від того, що поблизу від нього стояла гігантська статуя , споруджена Нероном на честь самого себе.Будівництво велося з 75 по 80 рр. . (5 років ).Глядачі входили в амфітеатр з-під арок нижнього поверху, помічених цифрами від I до LXXVI , і піднімалися до своїх місць по сходах , яких було також 76 . Ці місця були розташовані навколо всієї арени у вигляді рядів кам'яних лав , що піднімаються одна над іншою.Нижній ряд, або подій, був призначений виключно для імператора, його сімейства, сенаторів і весталок , причому імператор мав особливе , піднесене седалище . Подіум відокремлювався від арени парапетом , достатньо високим для того, щоб убезпечити глядачів від нападу випущених на неї тварин.Далі йшли місця взагалі для публіки , що утворюють три яруси , відповідно ярусах фасаду будівлі.Під ареною, у фундаменту внутрішньої стіни , знаходилися клітки для звірів, а ближче до середини арени виявлено безліч стін , стовпів і склепінь , які підтримували арену або служили для миттєвої появи з- під неї людей , тварин , машин і декорацій .Хоча новітні розкопки розповсюдилися більше ніж на половину всього простору арени , призначення багатьох з цих стін і стовпів поки що точно не ясно.Колізей втратив дві третини своєї початкової маси; тим не менш, вона і понині нечувано величезна : один архітектор в XVIII сторіччі дав собі працю приблизно обчислити кількість полягає в Колізеї будівельного матеріалу, і визначив його вартість , за цінами того часу , в півтора мільйона скудо (близько 8 млн франків ).Тому Колізей спрадавна вважався символом величі Риму. Поки Колізей стоїть - говорили пілігрими в VIII сторіччі - стоятиме і Рим, зникни Колізей - зникнуть Рим і разом з ним весь світ.

Тривалий час Колізей був для жителів і гостей Рима головним місцем розважальних видовищ, таких, як бої гладіаторів , звірині цькування , морські битви. Всупереч усталеній думці, що в Колізеї страчували християн , останні дослідження вказують на те, що це був міф , створений католицькою церквою в подальші роки.При імператорі Макрине він сильно постраждав від пожежі, але був реставрований за указом Олександра Півночі.У 248 році імператор Філіпп ще святкував у ньому з великими уявленнями тисячоліття існування Риму .Гонорій в 405 році заборонив гладіаторські битви як незгодні з духом християнства , який зробив після Костянтина Великого пануючою релігією римської імперії; проте , звірині цькування продовжували відбуватися в Колізеї до смерті Теодоріха Великого. Після цього для амфітеатру Флавіїв настали сумні часи.Ще в 1332 році місцева аристократія влаштовувала тут бої биків, проте з цієї пори почалося систематичне руйнування Колізею.На нього почали дивитися як на джерело добування будівельного матеріалу , і не тільки відвалилися , а й навмисне виламані з нього каміння стали йти на нові споруди. Так , в XV і XVI століттях папа Павло II брав з нього матеріал для споруди так званого венеціанського палацу , кардинал Ріаріо - палацу канцелярії , Павло III - паллацо - Фарнезе.Однак значна частина амфітеатру уціліла, хоча будівля в цілому залишилося спотвореним . Сикст V мав намір скористатися нею для пристрою суконної фабрики, а Климент IX насправді перетворив Колізей у завод для добування селітри.Краще ставлення пап до величного пам'ятника древнього зодчества почалося не раніше середини XVIII сторіччя, і першим прийняв його під свій захист був Бенедикт XIV ( 1740-58 ).Він присвятив його Страстям Христовим як місце, покрашену кров'ю багатьох християнських мучеників , і наказав поставити посеред його арени величезний хрест, а навколо нього поставити ряд вівтарів в пам'ять катувань , ходи на Голгофу і хресної смерті Спасителя. Цей хрест і вівтарі були видалені з Колізею лише в 1874 році.Ще з більшою увагою охороняється Колізей нинішнім італійським урядом, по розпорядженню якого під керівництвом вчених археологів багато валялися уламки споруди, де виявилося це можливим , вставлено на колишні місця, а на арені проведені цікаві розкопки , що призвели до відкриття підвальних приміщень ,які служили колись до того, щоб висувати на арену групи людей і тварин, дерева та інші декорації, або наповнювати її водою і піднімати вгору кораблі, коли представлялися наумахії ,Папи , що слідували за Бенедиктом XIV , особливо Пій VII і Лев XII, продовжували піклуватися про збереження уцілілих частин будівлі і підкріпили контрфорсами місця стін , загрожували падінням, а Пій IX виправив в ньому деякі з внутрішніх сходів.
Нині Колізей став символом Риму і одним з найпопулярніших туристичних об'єктів.У XXI столітті Колізей опинився в числі претендентів на звання одного з семи Нових чудес світу, і за результатами голосування, які були оголошені 7 липня 2007 року, був визнаний одним з 7 Нових чудес світу.

Немає коментарів:

Дописати коментар